Teemad

Dialoog sotsiaalse ebavõrdsusega võitlemisest

Prindi

Karmo Talts

1

Karl: Imeasi, see mees seal oleks nagu mu oma peegelpilt, ainult üllamate palgejoontega!

üli-Karl: Räägite minust? Tere, tere.

Karl: Tere. See kõik ei saa olla tõeline, see peab olema mudelsituatsioon.

üli-Karl: Ja milleks võiks olla selle mudeli autor selle loonud?

Karl: Eks ikka sellest, et rääkida klassivõitluse arengust.

üli-Karl: Klassivõitlus on ju surnud.

Karl: Mida sa sellega mõtled?

üli-Karl: Kui sotsialistlikes riikides ilmnes autokraatia, vägivald ja mõnes ka suurrahvuslik imperialism, siis kadus nende riikide elanikkonna hulgas usk klassivõitlusesse.

Karl: Siit siis tagasipöördumine kapitalismi.

üli-Karl: Ma isegi ei ütleks, et tagasipöördumine, hea eelkäija. Osa inimesi kaotasid üldse usu ühiskonna mõtekusse ja nende jaoks tegelikult ei eksisteeri ettevõtlikkust, kõigest tugevama õigus.

Karl: Pole ime, et sa klassivõitlusega juhtunut jumala surmaga võrdled. Sa näed seda usu kadumisena.

üli-Karl: Aga kui kellegi jaoks on ainsad väärtused klassihuve väljendavad, siis tema jaoks on selle järel, kui ta on kaotanud usu klassivõitlusesse, kõik niisama lubatud, nagu endise uskliku jaoks on kõik lubatud peale jumala surma.

Karl: Millest uued väärtused siis tuleks luua?

üli-Karl: Tegelikult ütleb Nietzsche meile ette.

Karl: Kuidas nii? Ikkagi siis orja ja isanda vastandus.

üli-Karl: Ära jää nii abstraktseks, Karl. Orja arusaama asemele sotsiaalsest õigusest tuleb luua isanda arusaam sotsiaalsest õigusest.

Karl: Milline see veel peaks olema? Isanda klassiteadvus...

üli-Karl: Oot...

Karl: Ahjaa, klassiteadvuse surm. Aga milline võiks olla isanda arusaam sotsiaalsest õigusest?

üli-Karl: Mässu tõstev ori arvab, et võidelda sotsiaalse õiguse eest tähendab võidelda omasuguste eest. Isandlik oleks arvata, et võidelda tuleb endast nõrgemata eest.

Karl: Too mulle näide?

üli-Karl: Ettevõtja peab võitlema tööliste eest.

Karl: Ja nii kaua, kuni koguneb kriitiline mass häid „isandaid“, tuleb töölisel orjaks jääda?

üli-Karl: Jõud ja ebaõiglus on ju suhtelised. Töölised võivad võidelda prügikastiinimeste eest, need omakorda kodututute eest. Karl: Kedagi, kes siis võitlema ei peaks, pole siis olemas?

üli-Karl: Raske on kujutleda, kelle eest peaks võitlema raskelt haiged, eriti haiged lapsed.

Karl: Kui tervise ja füüsilise jõu ebavõrdsus on suurim ebavõrdsus, siis ei saabu võrdsust iialgi, järelkäija.

üli-Karl: Taastulek on igavene, nii tuleb ka ebavõrdsusega üha uuesti võidelda, Karl.

1

2015-04-20

MärksõnaMajandus

MärksõnaMarx